بعد از جلسه عمومی ،کارگاه با شرکت سرگروههای محترم مطالعات شما ل استان در محل دبیرستان شاهد تربیت تشکیل گردید . اهم مطالب بیان شده در در این جلسه به شرح زیر است
توضیحات کلی در زمینه اقدامات و فعالیتهای سرگروههای استانی .
- ارزیابی دوماهه فعالیت سرگروههای مناطق که با توجه به شاخصهای ارسالی که هر دو ماه یک بار به ایمیل مناطق فرستاده می شود .
- بررسی کلی و اجمالی جشنواره ها ی تولید محتوای الکترونیکی - ارزشیابی فرایند مدار - تالیف درس ازاد -و جشنواره نو آوری در فرایند یاد دهی و یاد گیری با تاکید بر درس پژوهی و بررسی شاخصهای ارزیابی این جشنواره ها
- صحبت در زمینه نظارت بالینی و مشکلات در این زمینه و مقاومت بعضی از همکاران جهت بازدید از کلاس درس انان و دفاتر نمره .
- ارائه شیوه و ابتکارات همکاران حاضر در جلسه در زمینه ارائه درس مطالعات اجتماعی به جهت پرورش شهر وندان نمونه .
- ارائه نظرات همکاران محترم در زمینه طراحی سوالات استاندارد و مناسب در کلاس درس .
توافق همکاران سرگروه در زمینه پر کردن صحیح و واقعی فرم نظارت بالینی و ارائه آن به مدیر مدرسه و کارشناس گروههای آموزشی جهت اقدام لازم و رسیدگی .
- صحبت در زمینه عدم انگیزه همکاران جهت شرکت در کارگاهها و جشنواره های مختلف.
- ناخرسندی از استفاده دبیران غیر تخصصی برای تدریس درس مطالعات اجتماعی که معمولا در این راستا اهداف آموزشی مد نظر کتاب محقق نمی شود .
- بالا بودن تراکم زیاد دانش آموزان در کلاس درس که عملا دست معلم را از بسیاری از فعالیتهای جانبی و مفید برای درس مطالعات را می بندد.
- مشکل بعدی که قرار شد به قسمت آموزش اداره کل ارجاع داده شود جهت رسیدگی .صد دقیقه بودن کلاسهای درس در برخی از مدارس بود که موجب خستگی دانش آموزان و دبیران را فراهم نموده است .
- در بین جلسه آقای سید سیاح معاونت آموزشی اداره کل درکارگاه مطالعات حضور یافتند و در حضور ایشان مهمترین مشکل برای درس مطالعات درصد و میانگین هایی است که دبیران مطالعات که وظیفه اصلی آنها تربیت انسانهای نمونه و شهروندان نمونه است را عملا از هدف دور ساخته است و این دبیران مجبور هستند برای بالا بردن کمیت کیفیت را فدا کنند.
همچنین درس مطالعات اجتماعی درس انسان سازی و پرورش انسانهای وارسته و شهروندان نمونه است که دبیر مطالعات از فارغ از قید و بندهای معمول باید تمام تلاش و جدیت خود را جهت رسیدن به این مهم بکار بندد . در پایه های هفتم و هشتم مطالعات در این زمینه غیر از حجم بالای کتاب مشکل دیگری وجود ندارد اما در پایه نهم مشکلات این درس علاوه بر حجم بالای کتاب که هیچ سنخیتی با میزان ساعات اختصاص یافته به این درس وجود ندارد واز طرفی امتحان پایانی به صورت هماهنگ استانی برگزار می شود و طراحی سوال هم معمولا خارج از اهداف کتاب طراحی می شود و دبیر مجبور است اهداف اصلی خود که تربیت شهروندان نمونه است بخاطر ارزشیابی پایانی کنار گذاشته و به تدریس خط به خط کتاب بپردازد و دیگر فرصتی برایش باقی نمی ماند که به کارهای جانبی اهداف کتاب بپردازد پیشنهاد این است که درس مطالعات درس مطالعات از لیست امتحان نهایی هماهنگ خارج گردد تا معلم بتواند با فراغ بال به تربیت انسانهای نمونه بپردازد و در این راه قدمی خیر بردارد.